måndag 5 juli 2010

Rosendals Trädgårdar



Igår var vi på Gröna Lund med vår stora tjej på 6år. Eftersom jag dras med jordens förkylning sedan semestern började (är det inte typiskt) så bestämde jag mig för att strosa runt och gå upp till Rosendals Trädgårdar innan jag slöt upp med min man och dotter på Gröna Lund.
Jag hade aldrig varit där tidigare och vilket underbart ställe. Denna rosengård är helt i klass med Rosariet i Järna som jag verkligen gillar. Jag kom precis i rätt tid och alla rosorna stod i full blom och det var så vackert. De hade så många fina välskötta rosor och det kändes sådär gemytligt och varmt/vackert som gör att man verkligen tycker att det är underbart, jag stack näsan i alla rosor och kände mig nästa lite yr. Rugosahäcken framför rosengården var jättefin och en bra idé men jag hade önskat att det var olika sorter.
För att sammanfatta gårdagens förmiddag så säger jag bara magnifikt. Jag förstår inte att jag missat detta ställe, nu lär det bli en tur lite då och då.

Sista delen med bilder ifrån Wij tänkte jag försöka göra iordning ikväll eller imorgon. Ikväll ska jag visa våra nya utemöbler till pergolan :-) Så fina!!!



Kan detta vara lykkefynd?


Blue Boy


Madame Hardy. minst 2.5meter hög buske. Så mycket plats får hon inte ta hos mig :-)


Schalachglut, helt underbar. Jag gillar de riktigt stora rosbuskarna som tar för sig och växer upprätt och fint.


Rosendorf Ufhoven. Denna buske var helt enorm och jag fick ett starkt vill ha begär. Titta så fint blommorna växer på den stora busken som säkert var 3meter.


Tuscany, rosen som är som sammet, så vacker.


Violacea. Denna buske var också enorm och rosen finns på min önskelista.

Parkzierde, grymt fin ros och fint växtsätt.

Communis. doftade underbart.

Lavendeläng och i bakgrunden deras vinodling.

Köksträdgården med mitt drömväxthus, någon har ett till övers?

Snittblommslanden

Örtagården tror jag. Här kan man sitta och fika, helt underbart.

Rosor och daggkåpa, det gillar jag.

Fin gång och fin blå häck, glömde kika närmare, undra om det är lavendel eller något annat.


Bilder: privata.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar