lördag 3 juli 2010

Kvällsbilder:



Nu är rosengårdens ramar nästan klara förutom de två små landen mot häcken och så det långa landet som inte vi inte hunnit grava ens. I pergolan ska det stå bord och stolar i sirlig stil. Jag har en klar bild efter många om och men om en väldigt enkel konstruktion på pergolan med raka kanter utan kruciduller. Det skall vara rakt och kantigt men med ett skirt tyg som mjukar upp. Senare när rosorna blir stora så får tyget åka bort men det måste till något slags insynsskydd eftersom man sitter väldigt öppet annars. Det blir till att leta tygfynd på Ikea under de närmaste månaderna, ibland rear de ut tokbilligt.

Här ser ni rosengården på lite närmare håll. Inne i pergolan ska det bli stensättning och i resten skall vi lägga grus, samma slags grus som i köksträdgården. I pergolan har jag satt ut mina självsådda lammöron som förhoppningsvis skall bilda en häck på insidan av pergolan på vardera sida. I bakkant har jag tänkt så jättedaggkåpa också som två häckar, detta får räcka, det är ju rosorna som skall vara, på parad.
I den långa rosengången så har jag planterat 60plantor Bergsisop som häck. Det saknas dock plantor för den långa ogrävda rabatten så jag hoppas fröna kommer in i Raraväxters sortiment igen.
som underplantering har jag tänkt antingen rosa/lila-blommande vanlig grön alunrot tillsammans med Salvia Rose Rapsody eller röd alunrot, vi får se vad man kommer över till en rimlig summa pengar, det är ju en hel del plantor som behövs och vad jag vet så finns det inte frön till alunrot att köpa. Det kanske blir så att jag sår något till nästa vår istället.
I fyrkanterna som du kan se långt ned på bilden ovan skall jag plantera svarta violer som underplantering. Jag tänker mig en ram av violer och sedan kanske gångar så det blir fyrkanter i fyrkanterna om ni förstår. Jag har iallafall runt 60plantor så det blir ganska mycket svarta violer men de är ju bara så fina med sitt lilla öga och så den riktigt mörka mörka färgen mot rosorna, det är riktigt snyggt tycker jag.

Rosenbönorna växer så det knakar, snart bildar de det insynsskyddet som jag hade hoppats på.

Det ser så lummigt och mysigt ut när man tittar på altanen såhär tycker jag. Rosorna är i full blom och veronican är verkligen jättestor och trivs kanon.

1 kommentar:

  1. Åh ja, svarta violer som underplantering är bara så snyggt! Det har jag tänkt till tulpanerna nästa år...

    SvaraRadera