lördag 20 augusti 2011

hjälpreda...

I somras köpte jag ett efterlängtat köksredskap - en assistent. Den är fantastiskt, förstår inte hur jag orkat baka allt manuellt när det är så mycket enklare med en hjälpreda.





Något av det första jag bakade med hjälp av min assistent var Briocher som är en blandning av bröd och mindre söt sockerkaka, en delikatess som fransmännen älskar.
Receptet jag använde kommer ifrån Helene Johanssons bok: bröd från Brunkebergs bageri, en helt fantastisk bok för övrigt.

4 medelstora ägg
350gram vetemjöl special
50gram socker
10gram havssalt
250gram smör (rumsvarmt)
Ägg till pensling.

På kvällen:
Blanda alla ingredienser utom smöret och kör i hushållsassistenten. Arbeta degen i ca 10minuter innan du klickvis tillsätter smöret. Viktigt att du låter smöret arbetas in ordentligt i degen. Degen skall vara blank och smidig när allt smör är inarbetat.
Olja en bunke och låt degen stå och jäsa i kylen över natten.

På morgonen:
Forma degen till antingen små briocher eller till stora beroende på tycke och smak. Låt jäsa ca 1.5timmar på varm plats. Pensla med ägg en gång under jäsningen och en gång precis innan bröden gräddas.

Sätt ugnen på 175grader.

Grädda ca 10-15minuter om du gör små briocher och ca 20-25minuter om du gör stora bröd.

Tips: Nästa gång ska jag testa Leilas briocher med choklad formade som croissanter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar