tisdag 5 juli 2011

Kvällspromenad bland ängar av sockerärtor...





Efter middagen som jag kommer till senare så tog vi en långpromenad, jag, F och lilla L som satt i sin monstertruck vagn... tillika en helt vanlig sittvagn. Vi gick ganska långt, kanske 8km. Efter ett tag så gick vi längst ängar och när vi tittade närmare så såg vi att det var längst ängar av sockerärtor. Jag har aldrig sett något liknande. Visst måste det var för gröngödning? Lite häftigt tycker jag det var.

Efter promenaden så tog jag ett varv i trädgården och vattnade. Jag konstaterade att det kommer behövas många timmars ogräsrensning nu när semestern börjar innan det ser anständigt ut igen, häcken behöver beskäras, landen rensas, klematis bindas upp, land breddas, plantor flyttas osv. Bilder kommer när jag fått ordning lite mer iallafall. Nästa månad ska vi börja med rosengården och lägga grus, det känns som att det är det viktigaste, gräset letar sig nämligen in överallt i rosengården och det är så svårt att klippa, det är en hel del kvar innan det är klart men samtidigt så känner jag ingen panik, det finns ingen anledning, jag har heller ingen brådska.

F har semester och när jag kom innanför dörren så möttes jag av en otroligt härlig doft av ragu på nötfärs, morötter, lök, vitlök, tomater och rödvin. Jag älskar verkligen alla slags ragu, det är så underskattat på något sätt. Många tror att det är krångligt bara för att det tar lite tid men det är både lätt och gott. Innan vi tog i rödvinet så tog vi bort en portion till lilla L.

Portioner: 4

400 g pappardelle
400 Nötfärs
Vitlök efter tycke och smak, vi använder alltid torkade vitlöksflagor för jag får ont i magen av färsk vitlök.
1 gul lök skalad och finhackad
1 dl extrajungfruolja
2 msk tomatpuré
1 morot skalad och finhackad
1 rosmarinkvist
2 dl rött vin
1/2 burk krossade tomater
Salt
Svartpeppar
Strösocker

Börja med att skala och hacka löken, skala moroten och tärna till fyrkanter. Fräs löken i oljan tills den blir mjuk, tillsätt vitlök mot slutet om du har torkad, annars så bränns den så lätt. Lägg undan löken i en skål medans du bryner köttfärsen. När köttfärsen är klar så lägger du i allt i en gryta tillsammans och då även morötterna samt rosmarinen. Låt steka en stund och ha sedan på de krossade tomterna, när tomaterna reducerat ned lite så har du i vinet och låter allt småputtra i ca 1timme. Ha i lite mer vin allternativt vatten om grytan kokar tort. smaka av med salt, peppar och socker.

Värm pastavatten och koka pastan enligt anvisningarna. Blanda ragun med pastan och servera med grönsallad och massa parmesanost. Underbart gott!!!


Bilder: privata.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar