lördag 9 juli 2011

Gnocchi... en hel vetenskap...

För några dagar sedan så försökte jag mig på Italienska Gnocchi för första gången, det blev sådär om jag ska vara ärlig. Jag hade inte vägt potatisen mot resten av ingredienserna vilket resulterade i en väldigt lös smet som inte gick att få till små smala Gnocchi utan blev mer som kroppkakor istället. Smakmässigt var det inget fel och tillbehören med den enormt goda lättstekta panchettan och edamamer bönan samt Pecorinoosten gjorde att den misslyckade gnocchin kompenserades mer än väl. Det var riktigt riktigt goda smaker som möttes. Det krävs dock mer övning innan jag får till en perfekt Gnocchi. Jag hittade dock detta inslag som jag önskar att jag hade sett innan jag gjorde mina gnocchi. Titta här så får ni se hur man ska göra. En passatutto verkar ju genialisk, finns de i Sverige? Receptet gjorde jag om men på ett ungefär som detta ifrån allt om mat.

Trevlig lördagskväll på er alla. För mig och maken väntar snart en härlig ostbricka, päronkompott, fikonboll + marmelad samt ett gott vin när barnen gått och lagt sig. Igår hade vi bröllopsdag men efterrätten blev så sen att vi hann aldrig med osten så den blir idag istället.


Bild: privat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar