onsdag 4 augusti 2010

nya kompisar i köksträdgården...och mördarsniglar





Idag kom det ett paket. Min kära man som sett att jag kikat lite extra på dessa skönheter på auktionssiten enkrona hade i smyg sett till att de hamnade hemma hos oss. Visst är de lite söta? Barnen tycker de är jättefina och jag med.

I övrigt har det varit en produktiv dag. På eftermiddagen kom barnens farmor och vi har varit och rensa häcken mot allmänningen, usch vilket slitgöra... men det blir fint när det är klart.

Rensade också i en rabatt och hittade där mina först äckliga mördarsniglar. Vi har varit förskonade mot sådant tidigare, jag har dock hittat enstaka ljusa små bebisar. Dessa var också små bebisar men man såg tydligt att de här var mörkare. Det känns verkligen inte kul alls, men det är bara att acceptera och gå på jakt ofta och mycket så förhindrar man förhoppningsvis att de sprider sig allt för mycket. Till råga på allt så brände jag mig jättemycket på en brännässla i samma land :-(.

Har dock fått höra flera gånger vilket glädjer mig och det är att de inte äter rosor. Fler rosor till folket alltså.

Ge mig tips på hur ni hanterar mördarsniglar, vad gör ni av dom ni hittat tex? klipper ni dom med sax eller hur går man tillväga?

4 kommentarer:

  1. Vilka sötnosar! Förstår att barnen gillar dem också!

    När det gäller mördarsniglar har vi en hel del av dem men hos mig ställer de vanliga snäckorna (de med hus) till minst lika stora skador! Jag går ut på kvällarna och tar en runda och samlar upp dem. Klipper de sedan strax bakom huvudet och slänger. Jag låter inte dem ligga kvar framme eftersom det lockar till sig fler sniglar även om de äter upp varandra. Man får nog bara acceptera att de finns hos oss. Ska man absolut ha en "snigelväxt" får man kanske ha den i en kruka, annar får man lära sig vad de inte gillar. Rosor är ju perfekt. Hos mig äter de stäppsalvia, fjärilsbuddleja och solhattar.

    kram louise

    SvaraRadera
  2. Vilka fina rostiga saker i båda inläggen var kommer spaljen i från. Är än så länge förskonad från sniglarna av den sorten//Britt

    SvaraRadera
  3. Hej Nina!
    Rost är väääldigt fint i trädgården:-)

    SvaraRadera
  4. Snyggt med rost!

    Ville bara titta in och säga tack för titten hos mig!

    Så snyggt det blir med nya pergolan!!!!

    Usch med mördarsniglar..... Dem har jag inte ännu, men i år det massor av vanliga småsniglar som käkar massor dom också....

    Ha en fin helg!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera