lördag 7 augusti 2010

den som spar han har...





Bilder: privata.

Idag tog jag bort mina rosenbönor. De har farit illa i blåsten som varit och korgarna har vält flera gånger de senaste veckorna. Jag har varit jättenöjd med rosenbönorna eller runnerbeans som de kallas på engelska. Den sorten jag satte heter enorma och har som på bilderna röda jättefina blommor. Tanken med att sätta rosenbönorna i korgar sådär var att skapa ett levande insynsskydd på vår altan. Vi bor i ett nybyggt hus i ett nybyggt område. De häckar som finns runt våra tomter är bara kanske två år på sin höjd och insynen är total. Rosenbönorna har varit perfekta och funkat både som skydd mot blåst och mot insyn. De är också vackra att titta på och de går att äta, fast det har jag inte testat.
Nästa år har jag tänkt sätta en spalje bakom korgarna så det blir mer stabilt för rosenbönorna att klättra och så skyddar det mer mot blåsten så korgarna inte välter.

Innan dom hamnade på komposten så tog jag tillvara på de bönor som blivit och de ligger nu på tork, nu har jag gott om fröer till nästa år, sådant gillar jag.

När jag läser om alla som ska ha öppen trädgård imorgon för 100trädgårdar så blir jag så nyfiken, jag vill kika på allas trädgårdar. Här i Stockholmstrakten är det få privata trädgårdar att besöka och speciellt i norra delen av stan där jag bor. Kanske blir det en tur imorgon eller så börjar jag gräva för sista etappen i rosengången a 9*1meter istället... Det är inget kul jobb vi har framför oss men det måste göras. Som det är nu ser det lite konstigt ut med en halv rosengång klar, Rosorna som ska stå i rosengången står också och väntar på att komma i jorden så därför känns det extra brådis.

3 kommentarer:

  1. Visst känns det bra att ta tillvara frön. Och dina är ju vackra också. Har också konstaterat att det är ont om öppna trädgårdar i stockholmstrakten. Här på Värmdö finns ingen! Vi nollåttabloggare får väl börja besöka varandra, lagom skala på det hela för mig i alla fall.
    Lycka till med rosengången!

    SvaraRadera
  2. Hej där!
    Jag håller med, det var tunnsått med stockholmsträdgårdar! Få se om jag är med nästa år:-) Ska inte du vara med?
    I år var jag på hemresande fot just denna helg... får planera bättre till nästa år.

    Den där orangeblommande bönan du haft är god att äta som kokt, som rå är den faktiskt giftig:-/

    Ha det gott! Hillevi

    SvaraRadera
  3. Laila: trist att det inte finns någon öppen trädgård på värmdö. Min trädgård är för oklar för att visas upp på det sättet, folk skulle gå efter fem minuter, inte så mycket att se nu när rosorna blommat över.
    Tack för lyckönskningen, vi lyckades få grävandet klart idag.

    Hillevi: Tack för info om rosenbönor, visste inte att de var giftiga okokta. det blev bara några få baljor så jag sparade de bönor som faktiskt blev istället för att äta upp :-)

    Jag kan inte tänka mig ha öppen trädgård ännu, inte på det sättet iallafall. Det är för oklart i trädgården men om några år så skulle jag absolut vilja ha det.

    Hälsningar
    Nina

    SvaraRadera