lördag 25 augusti 2012

Drömparken i Enköping.

Jag brukar försöka åka till drömparken flera gånger varje sommar. Jag tycker att Piet Oudolf som designat parken är ett geni. Han är helt klart min största förebild när det gäller växtkomposition. Det han skapar är så vackert och samtidigt så vilsamt allt på samma gång. Jag älskar allt gräs och jag tycker han lyckas väldigt bra med att få harmoni i det han skapar. I mitt tycke så finns det ingen mer komplett landsskapsarkitekt än honom.

Igår åkte jag och min kompis till Drömparken efter turen till Odlarglädjen. Med bilen full av växter och en vreslind formligen i knät och ansiktet så var detta stopp väl efterlängtat (det var dock inte jag som körde).  Min kompis köpte två vreslindar, riktigt häftiga träd som jag inte hört talas om tidigare.

Här kommer lite bilder... eller många bilder.





Vad är detta? Purpurkvanne??

Vilken slags flockel kan detta vara?



Blodormrot?




Stor Drakblomma?



och så en bild på mig... så glad att slippa sitta i vreslinden för ett slag.

Axeln gör fortfarande ont och att gräva är inte att tänka på tyvärr :-( Så det blir en slappardag med barnen och mormor som är på besök istället. God mat, härligt väder och långpromenad, sådana dagarna kan vara ganska trevliga också :-) 

3 kommentarer:

  1. Underbara bilder :) Särskilt den med purpurkvanne. Fantastisk växt det där! Trevlig helg! / Carolin

    SvaraRadera
  2. Underbart! Jag måste nog ta mig till Enköping....Har aldrig varit där men det verkar vara vääääääl värt ett besök!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Verkligen vackra kompositioner och begärliga växtval.. den där blodormroten t ex... vill ha! Just nu ligger boken Växtkomposition av makarna Rosenholm framme och som jag bläddrar mycket i. Massor med bilder från Enköping. Känner att jag måste dit!

    SvaraRadera