måndag 21 juni 2010


















Bilder: privata:

I lördags så åkte vi 19.5mil enkel väg för att besöka mitt favorit rosparadis: Rosengården i Bergslagen. Denna trädgård är helt magnifik och Anette som äger trädgården tillsammans med Kenneth (som är ordförande i Svenska Rossällskapet) är underbara människor som arbetar hela somrarna med att ha sitt privata rosenparadis öppet för allmänheten. I lördags så blommade 43 olika sorters rosor. Det var mest Pimpineller och rugosor, det var roligt att se alla fina pinpineller en rossort som jag helt missat. Nu finns det flera på önskelistan bla: Linnanmäki som med sin doft och vackra gula färg var helt magnifik.

En anledning till resan var att jag skulle passa på att fylla bilen med rosor. Nettan säljer rosor på egen rot som hon själv dragit upp av sticklingar (jag tror det kallas för att sticka rosor).

Med hem i bilen följde 17rosor:


  • 2 * okända som såg jättefina fina ut. Det skall bli spännande att se vad det är för några.

  • Syster Ruth Gallica

  • Kerstins Ros ifrån Dalajärna Gallica

  • Ensio Rugosa

  • Rugspin Rugosa

  • Glory of Edzell Pimpinell

  • Maigold Pimpinell

  • Axsel Olsen klätterros

  • Delambre Portland

  • La Belle Sultan Gallica

  • Prince Fredric Gallica

  • Dis Moi Qui Suis Gallica

  • Belle Isis Gallica

  • William Shakespeare

  • Raubritter

  • Tender Blush Alba

Ska uppdatera min roslista också, det börjar bli en hel del rosor här hemma nu. Jag har ju en förkärlek för lite ovanligare "hitterosor" och rosor på egen rot. Nu är jag också inne mer och mer på härdiga rugosor, kanadensare och nu sedan sista besöket hos Anette Pimpineller.


3 kommentarer:

  1. Underbart med så många nya rosor. För två eller tre år sen jag besökte Anette och Kenneth, ser ut att ha hänt en del där sen dess. Imponerande många rosor finns där.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Vilken tålmodig familj som sitter snällt i bilen så långt för en trädgårdstokig mamma/hustrus skull. Gissar jag vet vad du ska göra varenda kväll den här veckan! Njut i och av dina planteringar!

    SvaraRadera
  3. Vilka fina bilder du har tagit Nina! Jag ser fram mot att få träffa dig igen på Rosens Dag! (då jag kanske kan gottgöra att jag inte var så närvarande i lördags) KRAM och Rosenhälsningar!

    SvaraRadera