söndag 24 oktober 2010

veckomatsedel för ett mer välmående liv

Jag känner att sommaren verkligen inte gått som den skulle matmässigt. Det har blivit alldeles för mycket snabba kolhydrater som bara ökar på mitt sötsug och dessutom alldeles för mycket sött överlag. Ett viss känsla av misslyckande har smugit sig på och jag vill verkligen ta tag i de tråkiga kilon som fortfarande sitter som ett fint litet bildäck runt magen.

En skärpning är på sin plats och därför ska jag försöka blogga lite mer om detta för att öka min egen motivation Det blir kanske svårt vissa veckor då jag både pluggar, jobbar och har familj men jag ska försöka och lovar iallafall att lägga ut veckans matsedel varje söndag.

Mitt upplägg är som innan att försöka skippa potatis, pasta och ris så gott det går och tillåta mig själv att äta lite mer "fritt" på helgerna. Istället för pasta,ris,potatis så blir det mycket bönor, linser, och helkorn tex hel dinkel, rågkross osv. Det är väl gentligen inte kärnfysik att bara äta mindre och nyttigare men ibland kan man behöva en spark i rätt riktning specielt när livet går i

Jag ska också försöka använda bloggen lite mer som en dagbok med funderingar, tankar och annat som faller på. Jag funderar också på att lägga ihop alla de tre bloggar jag har för det blir lite förvirrande att skriva på så många ställen. Vad tycker ni? Är det intressant att på sommaren läsa om trädgård, ekologisk odling och om vintrarna läsa om recept, mat, inredning och pyssel? Vilken blogg ska jag spara och vilka ska bort? svårt beslut då det är många som följer de olika bloggarna.

Veckans menu ser ut som följer:

Ett förtydligande också bara så att ni vet. Min familj äter pasta/ris och potatis.

4 kommentarer:

  1. Nämen hej och hallå! Där är du ju! Har saknat dina blogginlägg! Har inte riktigt fattat att du har flera bloggar och jag läser ju bara denna:)

    Vad duktig du är som ska ge dig kast med viktminskning! Kommer säkert att gå jättebra. Men du, om du jobbar och pluggar och har familj... du har aldrig tänkt på att man faktiskt KAN äta samma mat två dagar i sträck? Det införde jag när mitt liv var som mest infernaliskt. Snabbt och enkelt och gärna mycket så det räcker till två middagar i veckorna och sedan lite mer lyx när det finns tid om helgerna:)

    Jag tycker absolut du ska slå ihop dina bloggar. Det verkar ju mycket enklare och trädgård, mat och pyssel är väl en perfekt kombo?

    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Din matsedel ser trevlig ut, mat som jag gillar, väldigt ambitiöst. Älskar att läsa om nyttig mat så för mig får du gärna slå ihop dina bloggar till denna som jag med glädje följer.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Är ganska ny i bloggvärlden och begriper mig inte riktigt på hur allt fungerar men är inte risken att en hel del går förlorat om du slår ihop bloggarna?
    Läcker matsedel! Men Charlottas förslag är nog värt att fundera på. Mindre stress och mer tid till stärkande promenader, vilket också är viktigt om man vill gå ner i vikt!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  4. Du är så oerhört ambitiös med flera olika bloggar. Jag fattar inte hur du hinner med allt. Dina recept låter supergoda och nyttiga förstås. Ha' det så bra! // Monica

    SvaraRadera