lördag 12 september 2009

översikt och grävning pågår....

Såhär ser planeringen för rosengården ut. Detta är den lilla skiss där det suddas och ändras ideligen. Det som står nu är fortfarande i planeringsstadiet. Bilden går att klicka upp dock skall jag varna er för min hemska handstil. Den är svår tom för mig själv att läsa :-D.

Bilder: privata.
Såhär ser det ut i trädgården där rosengården skall vara just nu. I veckan kom jorden vi beställt och vi har grävt så mycket vi bara orkat de två senaste helgerna. Jorden har jag lagt ut så man kan se konturerna av rosengården. Det fattas lite jord som vi ska köpa så snart som möjligt. Nästa vår innan vi börjar plantera så tänkte vi blanda i massa täckbark och mull också.

7 kommentarer:

  1. Hej igen! Jag har haft betydligt fler bourbonrosor än remonthybrider och Austinrosor. De förstnämnda är mer lättodlade hos mig tror jag. Har haft några Austinrosor, alla har dött, 'Charles Austin' levde i många år. Har en remontant f n, som är gammal, 'Ferdinand Pichard', fryser knappt inget men har en svag blomning, står lite skuggigt.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Kul att ni tittat in hos mig - och när jag kom hit här, bestämde jag mig genast för att lägga till er på min blogglista.
    Vad spännande med så mycket plats att gräva upp och fylla på med rosor i. Gissa om jag är avundsjuk.
    Vad jag förstått, bor ni i en annan zon, än mig, då jag bor i den skånska zonen 1-2, vilket ju innebär att jag kan försöka mig på lite kinkigare rosmadammer än ni kan. Å andra sidan, här i Skåne är det snöfattigt, och därför barfrost och blåsigt och temperaturväxlingar att inte förglömma, och det kan också ta kål på rosorna.
    Jaja, remontantrosor var det, och det är kinkiga rosor, som kan få både mjöldagg och svartfläck, och måste pysslas och gödas och...Ska man odla sådana rosor får man ta det extra besväret, och plantera dem i bra lägen. "Mrs John Laing" tex, en underbar ros, när hon visar sig från sin bästa sida, men ack så hemsk när hon kinkar...I år tex, när det varit ett riktigt rosår, tycker jag, har hon inte varit speciellt framträdande i rabatten - å andra sidan har hennes grannar "Reine Victoria", "Mme Pierre Oger" och "Leonardo da Vinci" verkligt visat vacker blomning!
    Ha det bra så länge och lycka till med grävandet!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  3. Hej Nina, jag gillar planeringsinlägg så jag lägger upp detta under Favvoinlägg på min blogg.

    Superkul att få följa utvecklingen i din trädgård! Visst känns det lite som ett oritat ark när man har en tom tomt/gräsmatta?

    Lycka till!

    Marit

    SvaraRadera
  4. Milda makter... vad kan man säga! Jag vet inte vad som är mest spännande din planering eller att stå framför en grön gräsmatte-kanvas redo att börja skissa med spaden! Men det blir spännande - kanske mest för bakdelen, iallfall spänt!
    Way to go/Ingela

    SvaraRadera
  5. Takk for tilbakemelding og eg ønsker dokke lykke til med Rosehagen. Eg kan tipse litt : Vi bruker tang der vi har tilgang og tangmjøl som vi kjøper i 25kilo sekker på Felleskjøpet,må som regel bestille det. Det er fantastisk for å forebygge sjukdom . Eg likte at du la meg på blogglista og gjer det same så eg kan følge med.

    SvaraRadera
  6. 2019: s fake Hublot Grand Seiko 9R31 manuell-vindfjäderrörelse har liknande arkitektur som denna Credor 7R87-kaliber, men fake Cartier med en längre 72-timmars kraftreserv. Kaliber 7R87 med Big Date är exklusiv för Credor och är avslutad med fasad genomgående, ett solstrålningsmönster på fatet, tio fake Patek Philippe blåsade skruvar och Côtes de Genève på broarna. Precis till ± 15 sekunder per månad, har 7R87 en energireserv på 48 fake Panerai timmar. 7R87 är väldigt smal vid 4,3 mm tjock, och 9,7 mm falltjocklek på GCLP995 görs mer imponerande med tillägget av den ovanliga Big fake Tag Heuer Date-komplikationen.

    SvaraRadera